Det är många som tycker orginalljuddämparna är lite ”lama” både utseende- och ljudmässigt, därför är det inte helt ovanligt att byta dessa blir en av de första åtgärderna när MC-ägare vill anpassa hojen och göra den per personlig. Vi monterade därför på ett Slip-On från välkända tillverkaren Yoshimura.
Men vad gör det med effekten, blev det den ökning jag hoppades på eller fick jag "bara" ett fränare ljud..?
Efter testkörning i bromsbänken kunde vi som vi misstänkt se en markant effektminskning, även om vridmomentet ökade en aning.
Anledningen till förändringarna i effekt och vridmoment hittas i de förändrade flödesvärdena som byte av ljuddämpare innebär, oftast ökar luftflödet vilket i kombination med oförändrade värden i de tabeller som styr luftbränsleblandningen ger ett högre förhållande mellan luft och bränsle vilket därmed ger ett lägre energiinehåll.
Med facit i handen kan man såklart byta ut orginalljuddämparen mot ett Slip-On, men förvänta dig ingen effektökning, däremot en effektminskning och lite sjystare sång…
I tabellen intill hittar du de mätvärden som uppnåddes när vi monterade Slip-On i stället för orginal ljuddämpare. Effekten uppmättes på bakhjulet
Steg | Effekt | RPM | Vridmoment | RPM |
---|---|---|---|---|
Baseline | 179,68 | 13 240 | 104,95 | 11 340 |
Slip-On | 171,24 | 12 460 | 100,52 | 10 940 |
Skillnad | -8,44 hk | +4,43 Nm |
I diagrammet intill ser du uppmätta accelerationsvärden från körningen i bromsbänken.
Mätningarna utgår alltid från 4000 varv/minut (ca 85 km/h) och 5:e eller 6:e växeln eftersom det motsvarar ett varvtal då hastigheten och varvtalet är relativt låg, men tillväxten i vridmoment så hög att effektutvecklingen utvärderingsmässigt börjar bli intressant.
Läs vidare om nästa test under "De-Cat".
Läs mer...