LinkPipe / DeCat

LinkPipe

I det här steget monterar vi bort katalysatorn och ersätter med en ”LinkPipe”. På den aktuella modellens katalysator sitter dessutom ett spjäll, enligt analyser vi gjort aktiveras den i hastigheter mellan 90 och 140 km/h på alla växlar.

I det här steget monterar vi bort katalysatorn och ersätter med en LinkPipe, ytterligare ett led i att undersöka vad som händer i motorn när SlipOn och luftfilter byts ut.
Bort med katalysator och på med en LinkPipe
Vill du ge din honda en ecu flach, beställ numera direkt i vår webshop!
Bänkning i Dynojet 250i

När vi mäter effekten av att ta bort katalysatorn får vi en ökning i förhållande till att ha katalysatorn kvar på över 14 hk, dessutom höjs vridmomentet med drygt 8 Nm.

I tabellen intill ser du dom mätvärden som upp­nåddes efter LinkPipen monterats. Effekten är uppmätt på bakhjulet.

Steg Effekt RPM Vridmoment RPM
Slip-On 171,24 12 460 100,52 10 940
De-Cat 185,88 12 460 108,56 10 940
Skillnad +14,64 hk +8,04 Nm
Effektjämförelse
Vill du ge din kawasaki eller yamaha en ecu flach, beställ numera direkt i vår webshop!
Accelerationsjämförelse

I diagrammet intill ser du uppmätta accelerationsvärden från körningen i bromsbänken.

Mätningarna utgår alltid från 4000 varv/minut (ca 85 km/h) och 5:e eller 6:e växeln eftersom det motsvarar ett varvtal då hastigheten och varvtalet är relativt låg, men tillväxten i vridmoment så hög att effektutvecklingen utvärderings­mässigt börjar bli intressant.

Läs vidare om nästa test under "Luftfilter".

Läs mer...