I det här steget monterar vi bort katalysatorn och ersätter med en ”LinkPipe”. På den aktuella modellens katalysator sitter dessutom ett spjäll, enligt analyser vi gjort aktiveras den i hastigheter mellan 90 och 140 km/h på alla växlar.
När vi mäter effekten av att ta bort katalysatorn får vi en ökning i förhållande till att ha katalysatorn kvar på över 14 hk, dessutom höjs vridmomentet med drygt 8 Nm.
I tabellen intill ser du dom mätvärden som uppnåddes efter LinkPipen monterats. Effekten är uppmätt på bakhjulet.
Steg | Effekt | RPM | Vridmoment | RPM |
---|---|---|---|---|
Slip-On | 171,24 | 12 460 | 100,52 | 10 940 |
De-Cat | 185,88 | 12 460 | 108,56 | 10 940 |
Skillnad | +14,64 hk | +8,04 Nm |
I diagrammet intill ser du uppmätta accelerationsvärden från körningen i bromsbänken.
Mätningarna utgår alltid från 4000 varv/minut (ca 85 km/h) och 5:e eller 6:e växeln eftersom det motsvarar ett varvtal då hastigheten och varvtalet är relativt låg, men tillväxten i vridmoment så hög att effektutvecklingen utvärderingsmässigt börjar bli intressant.
Läs vidare om nästa test under "Luftfilter".
Läs mer...