En kedja är inte starkare än den svagaste länken, det stämmer även in på det ofta förbisedda faktumet att luftfiltret har stor betydelse för motorns effekt. Inte minst blir det tydligt i våra mätningar, som visar på en så pass stor skillnad som 7,5 hk i förhållande till orginalluftfiltret.
Med ett kvalitetsfilter uppnås hög filtreringsgrad utan att för den skull hindra luftflödet och därmed begränsa motorns prestanda, oavsett varvtal eller belastning.
I tabellellen intill hittar du dom mätvärden som uppnåddes i en bromsbänk efter att ett sportluftfiltret monterats.
Effekten är uppmätt på bakhjulet.
Steg | Effekt | RPM | Vridmoment | RPM |
---|---|---|---|---|
De-Cat | 185,88 | 12 460 | 108,56 | 10 940 |
Filter | 193,39 | 12 460 | 108,21 | 10 940 |
Skillnad | +7,51 hk | -0,35 Nm |
Accelerationsdiagram
I diagrammet intill ser du uppmätta accelerationsvärden från en testkörning i bromsbänken.
Mätningarna utgår alltid från 4000 varv/minut (ca 85 km/h) och 5:e eller 6:e växeln eftersom det motsvarar ett varvtal då hastigheten och varvtalet är relativt låg, men tillväxten i vridmoment så hög att effektutvecklingen utvärderingsmässigt börjar bli intressant.
Läs vidare om nästa test under "Autotune".