Vi kopplar på en elektronisk enhet mellan ECU:n* och vår Laptop, där vi kan samla in och ingående analysera värdena i en specialutvecklad mjukvara. Beroende på vad du som kund efterfrågar, väljer vi ut de värden som motsvarar dina behov och laddar upp dom till ECU:n
Nu följer ytterligare minst två körningar i bromsbänken för att få med oss så noggranna mätningar som möjligt, för varje körning i bromsbänken kommer vi närmre reslutatet vi vill uppnå efter dina förväntningar
*ECU är en eletronisk enhet som lagrar information för hur motorn ska agera beroende på belastning och input från ett antal sensorer, bla a gasreglagets öppning, motorns belastning, motorcykelns hastighet, förhållandet mellan fram- och bakhjulets rotationshastighet...
Beroende på vilken effekt vi vill uppnå, justerar vi målvärdena för bla a:
För att få exakta värden på hur motorn förbränner bränsleluftblandningen, monterar vi på en kalibrerad bredbands lambdasensor som registrerar värden över hela varvtalsregistret.
De lambdasensorer som sitter monterade från tillverkaren är av typen "narrow band" och registrerar bara värden i de lägre varvtalsområdena, det gör att styrningen av luft/bränsleblandingen blir omöjlig när vartalet blir högre.
Effektmätning på bakhjulet
Därefter belastar vi motorn i en bromsbänk efter ett förutbestämt och väl definierat schema, vi samlar samtidigt in de nya värdena från motorns många sensorer.
Uppmätta värden jämförs med gamla och i förekommande fall ersätts tidigare värden, vi har möjlighet att styra separat mappning till varje enskild cylinder.
Dessutom kan vi styra justeringen av bränsleluftblandningen olika beroende på vilken växel som används och vid separata varvtalsområden.
Efter att ha låtit elektroniken analyserat och justerat förhållandet mellan luftbränsleblandningen och dom förbrända avgaserna, kunde vi se en remarkabel förbättring av värdena på både effekt och vridmoment.
På vridmomentet ser vi som mest en höjning med 11,9 Nm mellan 4.300 och 9.600 rpm och en ökning över hela registret på i genomsnitt 7 Nm.
Steg | Effekt | RPM | Vridmoment | RPM |
---|---|---|---|---|
Baseline | 179,68 | 13 240 | 104,95 | 11 340 |
Autotune | 194,06 | 12 460 | 108,21 | 10 940 |
Skillnad | +14,38 hk | +3,26 Nm |
Mjukvaran registrerar 850 olika värden som samlas in och analyseras för bästa prestanda. I tabellen intill kan du se hur vi lyckades i vårt uppdrag.
Effekten mäts alltid på bakhjulet
I diagrammet intill ser du jämförelsen i acceleration och effekten av justeringarna av bränsle- och tändningsmapparna, även ändringen av balansen mellan övre och nedre insprutningsmunstyckena blir uppenbara.
Mätningarna utgår alltid från 4000 varv/minut (ca 85 km/h) och 5:e eller 6:e växeln eftersom det motsvarar ett varvtal då hastigheten och varvtalet är relativt låg, men tillväxten i vridmoment så hög att effektutvecklingen utvärderingsmässigt börjar bli intressant.
Läs vidare om bakgrunden till ECU-Mappning.
Accelerationsdiagram