Att utföra avancerade motorjusteringar med elektroniska hjälpmedel på insprutningsmotorer är ingen nyhet, tidigare system, sk ”Piggy Back” System, har till viss del gjort det under de senaste tjugo åren – men med sina begränsningar och därmed även begränsad påverkan.
Det var inte förrän i mitten av 2000-talet som MC-tillverkarna på allvar började använda sig av en ECU (Electronic Control Unit) för att styra bla a motorn och dess karaktäristik. Man uppnåde det genom att påverka motorns bränsleinsprutning, gasspjällsöppning, tändning, antispinnsystem (tracktion control), ABS osv. - Gott så!
Schysst drivpaket spar effekt
Effektmätning i bromsbänk
Men är det en god väg att fortsätta på som tidigare system gjort, med att styra signalerna ut från ECU:n? Det stora arbetet med att läsa av, lösa upp och justera de inställningar tillverkaren lagt ner så stor möda på att ta fram, är fortfarande låsta inne i ECU:n.
Man kan därför inte påverka varken inställningarna för responsen i gasreglaget (benämnt ETV i vårt system), styrningen av hur och när ventilen för Ram Air-funktionen (ibland kallad ”luffarturbo”) som ensam beräknas ge ca 20 hk vid toppfarten på en mc med 170-200 hk i ursprungsutförande, eller till vilken grad motorbromsen kopplas in beroende på bla a varvtal, vald växel eller gasspjällens läge, osv...
Tabellen till höger visar en sammanställning av funktioner vi på PowerTECH kan påverka, men som tidigare ”Piggy Back” system inte kommer åt.
En del poster i listan är restriktioner som gör att tidigare system inte på långa vägar kan utnyttja den fulla potential som ligger gömd djupt inne i en ECU:s elektroniska kretsar.
OBS! PowerCommander 5 "Fuel Injection Module", "Secondary Fuel Module" och "Ignition Module" svarar mot funktioner på motstående rader till höger om blåmarkerat område.
Som du ser är alla åtgärder under Basic och flertalet av åtgärderna under Optimized inte tillgängliga med gamla tekniken, på sk "Piggy Backs"...
Läs vidare om våra tjänster under Effektmätning
Jämförelsetabell