Vi bänkar en modern Supersport-MC.

Förutsättningar

Hur väl stämmer MC-tillverkarnas effektuppgifter med verkligheten? Den frågan har ställts många gånger och vi tänkte den äntligen ska få ett svar, svart på vitt:

  • hur många hästkrafter
  • hur mycket vridmoment ...
  • ... gömmer det sig egentligen i en modern Supersporthoj!?

    På följande sidor kan du läsa om de resultat vi fått fram när vi testkört en potent sportmaskin i bromsbänk, från original­utförande till borttagning av katalysator, montering av nytt avgassystem och luftfilter tillsammans med optimerade bränsle, tändnings- och gasspjällsmappar.

    Under avsnittet "Jämför med PC5 ", redogör vi för hur det förhåller sig med vilken effekt en Power Commander 5 ger i förhållande till både en standardmappad och bromsbänksoptimerad ECU. Motorcykeln vi redo­gör för är en 4:e generationens Kawasaki ZX10R, som är utrust­ad med en Power Commander 5 Fuel Injector Module.

    Testobjekt

    Modell Kawasaki ZX10R ABS KRT Edition 2018
    Status Orginalutförande (katalysator + orginal ljuddämpare)
    Motoreffekt 200 hk/13.000 rpm
    Vridmoment 113 Nm/11.200 rpm
    Däck Pirelli Diablo SuperCorsa SP3, lufttryck 2.8 kg/cm³
    Bränsle 95 oktan (RON) handelsbränsle
    Slip-On Yoshimura R11
    Luftfilter K&N KA-1016
    Motortemperatur ≥ 90 C˚
    Vi utför det här testet på den senaste modellen av Supersport motorcykel, därefter utför vi vad många kallar en ecu flash - Vi säger ECU-Optimering!

    Bänkning av Supersport MC

    ecu

    Bromsbänk i kontrollerad miljö

    Meterologiska förhållanden

    Lufttryck 1028.21 ㍱
    Luftfuktighet 4.0%
    Rumstemperatur 21.8 C˚

    Mätutrustning

    Bromsbänk DynoJet 250i
    Max effekt 750 hk
    Max vridmoment 1016 Nm
    Max hastighet 322 km/h
    Trumdiameter 45.7 cm
    Hjulbas 167 - 259 cm
    Luftbehov 100 PSI
    Arbetstemperatur 0 - 70℃
    Rotationsnoggranhet ± 1/10 rmp
    Hastighetsnoggranhet ± 1/100 mph

    I tabellen intill kan du se en sammanställning av de funktioner vi på PowerTECH kan påverka, men som tidigare ”Piggy Back” system inte klarar av.

    Många av de punkter som finns i listan är sådana begränsningar som gör att tidigare system inte på långa vägar kan utnyttja den fulla potential, som ligger gömd djupt inne i en ECU:s elektroniska kretsar och värdetabeller.

    OBS! Tidigare systems tre moduler...

    • Fuel Injection Module
    • Secondary Fuel Module
    • Ignition Module

    ... har dom funktioner som finns på raderna till höger om blåmarkerat område.

    Läs mer om första testet under avsnittet Baseline.

    Läs mer...
    Söker du en ECU Tuning eller som vi säger ECU-Optimering har du kommit rätt, på vår WebShop kan du göra beställningen direkt!

    Funktionstabell ECU Optimering vs Power Commander 5