När vi kopplat anslutningspunkterna mellan broms­bänken och motorcykeln sätter vi igång med uppvärm­ningen av motor och däck, vi vill att arbetstemperartur i de vitala delarna hamnar så nära optimalt som möjligt.
För motorns del handlar det om ≥ 90 C˚, även bakdäck­et börjar bli duktigt genomvarmt med korrigerat luft­tryck.
För att hitta ett medelvärde i testerna kör vi tre av varandra oberoende drag och läser av de värden vi får från utrustningen, allt för att hitta ett så rättvist värde som möjligt.
Baseline Pull - registrering av motordata
Pull | Sek | Km/h | Hk | RPM * | AFR | Nm |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 10.1 | 267.8 | 168.3 | 4-13.0' | 13.37 | 72.13 |
2 | 11.7 | 269.8 | 172.3 | 4-13.2' | 13.49 | 76.33 |
3 | 11.3 | 266.8 | 172.8 | 4-13.2' | 13.64 | 76.83 |
I tabellen till vänster hitter du uppmätta mätvärden efter första besöket i bromsbänken med Power Commander 5 Fuel Injection Module installerad, effekten mäts såklart på bakhjulet.
På alla moderna motorcyklar har tillverkaren gjort justeringar på inställningarna för tändning, gasspjäll och luft/bränsleblandningen i syfte att minimera miljöpåverkan.* Angivna värden för RPM multipliceras med 1000.
Mätningarna påbörjas vid 4.000 rpm då det för den aktuella motorkonfigurationen är där motorn börjar lämna sådan effekt att det det börjar bli lämpligt att mäta.
Generellt kan nämnas att motorn vid full belastning som det blir frågan om vid ett test som detta, bör påvisa andra mätvärden för AFR (air fuel ratio) under full belastning än de uppmätta för att prestera som bäst och för att de mekaniska delarna ska kylas som bäst.
Tabell med uppmätta värden för PowerCommander 5.