ECU Baseline Pull

ECU Baseline Pull

För att komma åt den standardkonfigurerade moto­rn så som den levererades från tillverkaren, måste vi antingen montera av, bygla bort eller ställa om switch­en på den installerade elektronikboxen från Dynojet, den som i dagligt tal kallas PC5:a, eller Power Com­mand­er Fuel Injector Module som den egentligen het­er.

Som visat i bilden till höger, kopplas ofelbart och alltid PC5:an fysiskt på dom inre bränslespridarna med ECU:ns signalkabel för respektive cylinder som styr­signal.

Redan där upptäcker vi att det finns begränsningar in­byggda i den här typen av sk "Piggybacksystem", då de yttre bränslespridarna lämnas helt oberoende.

Allt beror på tillverkarnas utveckling av motorerna och dess elektroniska styrning, men även hur man väljer att konfigurera sitt bränslesystems uppbyggnad med ex. inre respektive yttre spridare, primära och/eller sekun­dära gasspjäll och i kombination med varandra.

motoroptimering mc

PowerCommander 5 och Digital Fuel Injection Systems

Uppmätta värden

Pull Sek Km/h Hk RPM * AFR Nm
1 10.1 268 168.3 13.0' 13.37 72.13
2 11.7 269 172.3 13.2' 13.49 76.33
3 11.3 266 172.8 13.2' 13.64 76.83

Mätningarna som följde bjöd egentligen inte på några överraskningar, i tabellen intill tar du del av de mätvärden som uppnåddes med standarskonifgurerad motor som den levererades från tillverkning.

* Angivna värden för RPM multipliceras med 1000.

I tabellen intill ser du en sammanställning av de funktioner vi på PowerTECH kan påverka, men som tidigare ”Piggy Back” system inte kommer åt.

Många av de poster som är upptagna i listan är sådana restriktioner som gör att tidigare system inte på långa vägar kan utnyttja den fulla potential som ligger gömd djupt inne i en ECU:s elektroniska kretsar.

OBS! Tidigare systems tre moduler (Fuel Injection Module, Secondary Fuel Module och Ignition Module) svarar mot funktioner på motstående rader till höger om blåmarkerat område.

Som du ser är alla åtgärder under Basic och flertalet av åtgärderna under Standard inte tillgängliga med gamla tekniken, sk "Piggy Backs"...

Läs vidare om våra tjänster under "Basic".

Läs mer...

Att utföra en ECU-Optimering, ibland kallat ecu flash, är inget man snickrar ihop på ett köksbord - det är långt mer kompplicerat ön så

Jämförelsetabell